METOD
- Genom lekfull träning, anpassad efter spelarnas förmåga, stimulera och utveckla funktionell fotbollsteknik och spelförståelse.
 - Lära spelarna att ta hänsyn till varandra och att respektera regler.
 - Teori genom lärgrupper: laganda, rätt och fel, stress och press, spelarutveckling och anfallsspel.
 - Utbildningskrav för tränarna: se ledarsidan.
 - Stimulera föräldrarna till ett fortsatt aktivt stöd för verksamheten.
 - Huvudledaren ansvarar för gruppindelning, där spelarens trygghet är prioriterat
 - Ombildning av grupper sker, på grund av byte av spelform samt tillkomst av nya spelare, avhopp av spelare och ledare, samt att spelarna ska läran känna övriga barn i gruppen.
 
RIKTLINJER
Träning
- Två gånger i veckan med laget.
 - Från 10 år erbjuds spelarna som vill träna mer, ett extra teknikpass/vecka tillsammans med andra
årskullar. - Betoning på funktionell teknik och anfallsspel enligt SAIS utbildningsplan.
 - Introduktion i försvarsspel enligt SAIS utbildningsplan.
 - Grupper om högst tio spelare/tränare.
 - Högst fem utespelare och en målvakt i varje lag under spel.
 
- Bollstorlek fyra.
 - Individanpassning kan förekomma i träningen.
 - Instruktionen har som utgångspunkt träningsperiodens tema enligt SAIS utbildningsplan.
 - Uppmuntra till träning hemma.
 
Match
- Sju mot sju - utan serietabell.
 - Sju mot sju i lokal serie.
 - Jönsbergska Cup.
 - Distriktscuper och regionala cuper.
 - Instruktionen har som utgångspunkt träningsperiodens tema.
 - Alla som tränar (ca 1 ggr/vecka) ska få spela matcher, hänsyn skall tas till annat idrottsutövande.
 - Ingen ”toppning”/nivåindelning får förekomma.
 - Lika speltid.
 - Optimalt antal spelare per lag är10 stycken 9 utespelare + 1 mv.
 - Ur utbildningssyfte är matchen en viktig del, för att få bästa möjliga fokus vid matchtillfälle så är antal spelare enligt ovan att önska.
 - Alla spelar 2 av 3 perioder.
 - Låt spelarna turas om att starta matcher.
 - Låt spelarna prova olika positioner.
 - Låt alla som vill turas om att vara mv.
 - Låt spelarna turas om att ta fasta situationer från match till match (hörnor, inkast, frisparkar, straffar).
 
- Den ”gyllene åldern” för motorisk inlärning och utveckling av tekniska färdigheter!
 - Spelarna börjar förstå att spelet fungerar bättre om de samarbetar!
 - Bollhållaren försöker att vara rättvänd och medspelarna söker upp öppna ytor för att kunna ta emot passningar efter marken!
 - Det kollektiva spelet med få spelare som är nära varandra börjar ta form!
 - De flesta målen görs vid frilägen efter djupledsspel och vid 1 mot 1-situationer eller vid distansskott!
 - Försvarsspelet karaktäriseras fortfarande av att flera spelare jagar bollhållaren, det sker spontant
och utan större planering eller samarbete! - Sträva efter att skapa en känsla av trygghet hos spelarna så att de vågar missa och vågar försöka
– först då kan de ju lyckas och därmed utvecklas på ett positivt sätt!